Sockerberoende

Jag googlade sockerberoende och det verkar inte finnas några klara definitioner på symptomen, men SVT har ett enkelt test som går ut på att svara på sex frågor. Får man fler än två "ja" finns det en stark risk för att man lider av sockerberoende. Jag har upplevt samtliga situationer.

Har Du, under senaste året, någonsin ätit mer sötsaker än du tänkt dig och/eller fortsatt använda sötsaker när du inte tänkt dig det?
Ja, konstant. Minst fyra gånger i veckan.

- Har Du, under senaste året. försummat några av dina vardagliga åtaganden på grund av att du ätit för mycket sötsaker?
Jag sköt upp pluggandet med alldeles för många timmar för att jag åkte och köpte kakor, och åt dem.

- Har Du, under senaste året, känt att du vill eller behöver ändra ditt sätt att äta eller handskas med sötsaker?
Jag har känt det i flera år, och gjort flera misslyckade försök. Nu bloggar jag och hoppas att det ska lyckas!

- Har någon, under senaste året, till exempel familj eller vänner, klagat på hur mycket eller när du äter sötsaker?
Inte klagat, men påpekat och tittat konstigt. Hela mitt liv.

- Har Du, under senaste året, någonsin varit helt upptagen av tankar på när du skall få äta eller köpa sötsaker?
Gud ja. Konstant.

- Har du, under senaste året, någonsin använt sötsaker för att lindra känslomässigt obehag såsom nedstämdhet, ilska eller tristess?
Hahahahahahahaha. ALLTID. Jag skulle tro att det var så det började..

Så ja. Sockerberoende it is.. och jag ska bryta det. Eller i alla fall vägra leva som en slav under det. Jag kommer självklart äta socker som alla andra, typ i mat och så, och även på kalas, men inte på samma galna sätt som jag gör nu. Jag tar sakta men säkert död på mig själv och om jag inte gör något åt det kommer det enbart vara mitt eget fel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0